Op donderdagavond 3 september was het een drukte van belang op het voorplein van De Timmerwerf in De Lier. Wethouder de Goeij kwam de nieuwe expositie over vijftig jaar Lierse jongerencultuur openen, maar er waren zoveel genodigden van de vijftien deelnemende hokken aanwezig, dat de opening in de buitenlucht moest plaatsvinden.
Het was niet de rode loper die op straat uit lag, maar het zebrapad van Abbey Road. De weergoden waren de organisatoren aanvankelijk goed gezind, want de buien bleven uit tijdens de speech van Jan den Hoed, initiatiefnemer van deze bijzondere expositie. Vervolgens nam mevrouw Marga de Goeij het woord, die duidelijk maakte wat de rol van de gemeente is. Het erkennen van hokken als verlengde huiskamer, waar naast het bekende drinken ook veel sociale vaardigheden worden ontwikkeld, en het bewaken van de veiligheid in en om de hokken. Zij toonde zich blij met de breed gedragen tentoonstelling en constateerde dat De Timmerwerf zelf toch eigenlijk ook vaak een hok is voor de vele vrijwilligers.
Toen Arie van Delft - zoon van bakker Van Delft op wiens krentenzolder vijftig jaar geleden het bandje The Hands ging oefenen - verslag deed van het ontstaan van de Beatzolder, was het nog droog. Aries verhaal was dat allerminst, want hij doorspekte zijn verhaal met muziekfragmenten uit de jaren ’60. Om de feestvreugde nog te verhogen naderde er een limousine, waar de leden van The Hands uitstapten en vervolgens onder luid gejoel en gejuich ‘Need your love so bad’ van Fleetwood Mac ten gehore brachten. Door al het spektakel konden de wolken de regen niet meer vasthouden en onder luid gekletter van de regen werd het spandoek met vereende krachten door de wethouder en de oudste en jongste van de deelnemende hokken onthuld. Onnodig te vermelden dat het in De Timmerwerf die avond nog lang roerig bleef en de lege kratten en flessen zich opstapelden.
Voor de foto's: klik op deze link.